Competitions

Організація марафонів: як спланувати та обрати конфігурацію маршруту

Щоб скласти маршрут забігу організатори мають ретельно продумати дизайн дистанції. Як прокласти маршрут і які аспекти враховувати — читайте далі.

Етап 1. Вивчаємо географію місцевості

Марафони України найчастіше проводяться на ділянках, що потребують перекриття дорожнього руху. Якщо блокування дороги не можна уникнути, обирайте маршрут, що не сильно навантажений автомобілями. Це значно полегшить взаємодію з органами управління.

Часто забіги проводять поблизу історичних пам’яток або у місцевості з гарними краєвидами. Це допомагає зробити дистанцію привабливою як для бігунів, так і для глядачів.

Приклад вдало організованого маршруту — траса марафону у Парижі. Більша її частина проходить через шляхопровід, де немає дорожнього руху. У місцях перетину Сени маршрут пірнає у пішоходні тунелі, тому організаторам не потрібно отримувати дозволи від місцевої влади на перекриття мостів.

Порада. Іноді на ділянках марафону може виникати колапс мобільного зв’язку через раптове скупчення абонентів у нерозрахованому для цього місці. Щоб уникнути проблем зі зв’язком, запросіть місцевого постачальника телекомунікаційних послуг та оцініть можливий рівень навантаження на покриття в обраній локації.

Етап 2. Визначаємо зону старту та фінішу

Для облаштування старту та фінішу вам знадобляться місця, де достатньо простору для розміщення всіх учасників змагання. Це допоможе уникнути скупчення та мішанини. Також необхідно відокремити зони для спортсменів, до яких громадськість не матиме доступу.

Етап 3. Обираємо конфігурацію маршруту

Розглянемо чотири найпопулярніші конфігурації маршрутів, їх переваги та недоліки.

Від точки до точки (Point-to-point)

Це пробіг від однієї точки дистанції до іншої. Старт і фініш можуть знаходитись на будь-якій відстані один від одного. Ця конфігурація підійде, якщо ваша мета — створити цікавий маршрут вздовж мальовничих місць чи історичних пам’яток. З мінусів — ресурси розтягуються в одну довгу лінію, що зашкоджує логістиці.

Маршрут класичного афінського марафону з конфігурацією Point-to-point

Поворотний маршрут (Оut/back)

Це траса, яка передбачає розворот на середині дистанції, зміну напрямку руху на протилежний і фінішування у точці старту пробігу. Щоб скласти маршрут, необхідно розмежувати трасу таким чином, щоб один бік дороги використовувався для руху тільки в одному напрямку.

Таке впорядкування спрощує логістику і зменшує витрати ресурсів. Раніше, коли біг ще не був таким масовим видом спорту, а регулювання руху не було таким складним, багато трас організовувались саме у такий спосіб. Сьогодні повністю перекрити дорогу буває доволі проблематично: зазвичай місцеві органи наполягають на тому, щоб одна полоса залишалась вільною для автомобільного руху.

Маршрут марафону у м. Дніпро у 2021 році з конфігурацією Оut/back

Одинична петля

Спортивні змагання на трасі у формі одиничної петлі, як правило, не мають проблем з натовпами глядачів. Але вони потребують більших витрат, пов’язаних із закриттям доріг. Є мінус і для глядачів: не маючи можливості переміщуватись уздовж маршруту, вони отримують менше часу для спостереження за пробігом.

Маршрут Берлінського марафону у вигляді одиничної петлі

Множинна петля

Траса у формі множинної петлі підходить для змагань на невеликих площадках між бігунами схожого рівня. Наприклад, для чемпіонатів. У масових спортивних заходах множинна петля майже не використовується, тому що професійним спортсменам можуть заважати повільніші бігуни.

Для змагань серед елітних легкоатлетів множинна петля — ідеальне рішення. Вона дозволяє глядачам побачити більше подій і потребує закриття меншої кількості шляхопроводів. 

Олімпійський марафон в Лондоні у формі множинної петлі

Проєктування маршруту — це кропітка та серйозна робота. Від обраної конфігурації також залежить вибір обладнання. За організацією технічного супроводу звертайтесь до IKS®. Наші фахівці допоможуть підібрати устаткування в залежності від дизайну та особливостей маршруту. Одна з наших послуг — облаштування проміжкових точок антенами чи трекерами, щоб дозволять вам відстежувати перебіг подій на трасі з точністю до 0,1 секунди. За консультацією звертайтесь до наших менеджерів.

Ivan Kachkivskyi

Author Ivan Kachkivskyi

More posts by Ivan Kachkivskyi